Fructosevrije suikervervangers

Fructosevrije suikervervangers

1 augustus, 2014 10:00

Fructose is een suikervorm die voorkomt in natuurlijke producten zoals fruit, groenten en honing. Daarnaast is het onderdeel van suiker (sacharose) en fructose wordt tevens gebruikt als zoetmiddel in voedingsmiddelen. Als je een fructose-intolerantie hebt, moet je dus oppassen met alle producten waaraan suiker is toegevoegd. Suiker bestaat namelijk voor 50% uit fructose.

Suikers die je niet kunt gebruiken, omdat ze fructose bevatten, zijn: sacharose (kristalsuiker, rietsuiker, bietsuiker), honing, ahornsiroop, vruchtensiroop/stroop, glucose-fructosestroop, invertsuiker, palmsuiker, oerzoet, agavesiroop en kokosbloesemsuiker. En natuurlijke suikers in de vorm van zoete vruchten. Welke zoetmiddelen kun je dan wel gebruiken? Hoe kun je suiker vervangen?

Fructosevrije suikervervangers zijn:

Stevia
Stevia is een natuurlijke zoetstof die ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet is als suiker. Stevia wordt de laatste jaren steeds meer in producten gebruikt als zoetmiddel (o.a. light frisdranken, ijs, desserts, snoep, chocolade en zoetjes). De zoetstof wordt uit het blad van de steviaplant gewonnen. Stevia is verkrijgbaar in poedervorm en ook in vloeibare vorm. De poedervorm heeft de grootste zoetkracht.

Stevia is geschikt als zoetstof om te koken en te bakken, maar Stevia heeft een enigzins bittere nasmaak en past daarom niet in alle gerechten. De bitterheid neemt overigens af als je Stevia combineert met andere suikervervangers, bijvoorbeeld glucose. Een nadeel van Stevia als zoetmiddel bij het bakken is dat het geen volume geeft aan taarten en koekjes, zoals bij suiker wel het geval is.

Rijststroop
Rijststroop is ook een goed alternatief voor suiker, als je een fructose-intolerantie hebt. Rijststroop bevat nauwelijks fructose. Het is vooral geschikt in koek en gebak, granola, als zoetmiddel in de thee of door de yoghurt. Daarnaast is rijststroop als stroop te gebruiken op pannenkoeken.  Rijststroop is half zo zoet als suiker en heeft een mild-zoete smaak. Zelf gebruik ik biologische rijststroop van De Traay of Horizon. Beiden zijn glutenvrij, dus ook geschikt voor mensen met een glutenallergie.

Yaconsiroop
Yaconsiroop is ingedikt sap van de yaconplant, die in Zuid-Amerika groeit. De siroop is geschikt als suikervervanger omdat deze geen fructose bevat. Yaconsiroop is op dezelfde manier te gebruiken als honing, in cake, taart of als siroop over havermout en toetjes. Nadeel is dat de siroop alleen verkrijgbaar is via webshops en de siroop is prijzig.

Bron: Goed Zoet! Bakken zonder suiker van Nanne Hogeland en Voedingscentrum.nl.

Tags: fructose fructose-intolerantie


Er zijn nog geen reacties.
Laat een reactie achter
 

Volg mij ook via:

FacebookTwitterPinterestInstagram

Over genieten zonder allergie

ProfilePic
Welkom! Op Genieten Zonder Allergie vind je eenvoudige recepten, fijne producten, leuke adresjes en tips voor een gezonde en allergievrije lifestyle. Inspiratie waar je blij van wordt!

Volg mij ook via facebook


Categorieën

Inspiratie Adresjes Leven met een voedselallergie Eivrij Fructosearm Glutenvrij Koemelkvrij Lactosevrij Notenvrij Pindavrij Sojavrij Tarwevrij Kerst Recepten Fructose-intolerantie Lactose-intolerantie Mama en kind Voeding Boeken Verzorgingsproducten Speelgoed

Aanmelden voor de nieuwsbrief