Glutenvrije en eivrije appeltaart

Glutenvrije en eivrije appeltaart

3 maart, 2017 10:00

Vandaag ben ik jarig en dat vier ik met deze heerlijke glutenvrije appeltaart. Omdat ik al heel lang geen appeltaart meer gegeten heb en nu weer wat meer fructose kan verdragen, trakteer ik vandaag op deze zelfgemaakte taart. Voor het deeg heb ik amandelmeel en rijstmeel gebruikt, maar je kunt het amandelmeel ook vervangen door boekweitmeel. Dit recept is ook eivrij, dus geschikt voor mensen met een allergie voor ei. De appeltaart bevat wel fructose (van de appels en rozijnen).

Ingrediënten:
100 gram amandelmeel – 100 gram volkoren rijstmeel – 50 gram ghee (op kamertemperatuur) (of gesmolten kokosolie als je een koemelkallergie hebt) – 3 eetlepels rijststroop (of honing als je wel fructose kunt verdragen) – 1 eetlepel arrowroot - 4 Jonagold appels – beetje citroensap - 50 gram rozijnen* - 2 theelepels (wijnsteen)bakpoeder – 2 theelepels kaneel - snufje zeezout.

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°C en bekleed een springvorm (20 cm) met bakpapier en smeer de randen in met ghee of kokosolie. Doe het amandel- en rijstmeel, bakpoeder en een snufje zeezout in een kom en schep goed door. Voeg de ghee en rijststroop toe en mix tot een deegbal. Laat het deeg even staan en schil de appels, verwijder de klokkenhuizen en snij in kleine blokjes. Doe de appelblokjes in een kom en besprenkel met een beetje citroensap. Meng vervolgens  de kaneel, arrowroot en rozijnen erdoor. Bekleed de springvorm met het deeg. Doe ten slotte het appelmengsel in de springvorm. Zet de springvorm in het midden van de oven en bak de appeltaart in circa 45 minuten goudbruin en gaar. Laat afkoelen en haal voorzichtig de rand van de springvorm eraf. Snij eerst met een mesje de rand los. Eet smakelijk!

Allergenen:
Deze appeltaart is vrij van 

- gluten
- schaaldieren
- eieren
- vis
- pinda
- soja
- melk (koemelk- én lactosevrij)
- selderij
- mosterd
- sesamzaad
- sulfiet (*gebruik gezwavelde biologische rozijnen)
- lupine
- weekdieren

Recept aanpassen
Voor een notenvrije variant gebruik je boekweitmeel in plaats van amandelmeel.

Tags: amandelmeel appel rijstmeel


Er zijn nog geen reacties.
Laat een reactie achter
 

Volg mij ook via:

FacebookTwitterPinterestInstagram

Over genieten zonder allergie

ProfilePic
Welkom! Op Genieten Zonder Allergie vind je eenvoudige recepten, fijne producten, leuke adresjes en tips voor een gezonde en allergievrije lifestyle. Inspiratie waar je blij van wordt!

Volg mij ook via facebook


Categorieën

Inspiratie Adresjes Leven met een voedselallergie Eivrij Fructosearm Glutenvrij Koemelkvrij Lactosevrij Notenvrij Pindavrij Sojavrij Tarwevrij Kerst Recepten Fructose-intolerantie Lactose-intolerantie Mama en kind Voeding Boeken Verzorgingsproducten Speelgoed

Aanmelden voor de nieuwsbrief