Lactosevrije boter en oliën

Lactosevrije boter en oliën

15 augustus, 2014 14:00

Vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Een tekort aan onverzadigde vetzuren kan onder andere een voedselallergie veroorzaken. Wanneer je een voedselallergie of –intolerantie hebt, moet je echter oppassen met boter en margarines. Boter en margarines bevatten vaak melkeiwit en melksuiker (lactose), en zijn dus niet altijd geschikt voor mensen met een koemelkallergie en lactose-intolerantie. Bovendien is er aan margarine ook regelmatig het allergeen soja toegevoegd. Wat zijn dan gezonde alternatieven voor mensen met een voedselallergie of -intolerantie? Bij voorkeur geen margarine en zonnebloemolie, maar wel extra vierge olijfolie, kokosvet/kokosolie en roomboter (ghee).

Waarom geen margarine en zonnebloemolie?
Margarine wordt regelmatig gebruikt als vervanger voor boter. Bij margarine is het dierlijk vet vervangen door harde plantaardige vetten, om de margarine smeerbaar te maken of de smaak te verbeteren. Bij het verhardingsproces van plantaardige oliën zetten de onverzadigde vetten zich om in verzadigde vetten, waarbij transvetten ontstaan die schadelijk zijn voor ons lichaam. Zonnebloemolie heeft ook niet de voorkeur, want dit bevat veel vetzuren die ontstekingsbevorderend werken. Bovendien ontstaan bij het verhitten van zonnebloemolie schadelijke vrije radicalen.

Voor bakken, braden en smoren zijn extra vierge olijfolie, kokosvet/kokosolie en roomboter (ghee) gezonde alternatieven.

Extra vierge olijfolie
Olijfolie is een goede bron van onverzadigde vetten. Indien je olijfolie gebruikt, is het van belang dat deze van goede kwaliteit is. Kies bij voorkeur voor extra vierge olijfolie, omdat hierin meer goede stoffen zitten. Alle andere olijfoliën zijn een mengsel van geraffineerde en koudgeperste olie.

Extra vierge olijfolie werkt ontstekingsremmend in ons lichaam. Dit komt door de stof oleocanthal die deze olie bevat. Omdat extra vierge olijfolie hoofdzakelijk enkelvoudig onverzadigd vetzuur bevat, kun je deze olie verhitten tot slechts 160°C.

Kokosvet/kokosolie
Kokosvet wordt bij kamertemperatuur vloeibaar, en daarom wordt het zowel kokosvet als kokosolie genoemd. Het bestaat voornamelijk uit verzadigd vet, waarvan het merendeel middenketenvetzuren zijn. Hierdoor is kokosvet licht verteerbaar.

Kokosvet heeft meerdere voordelen: het is vloeibaar in ons lichaam, en hierdoor is het niet schadelijk, ondanks het feit dat het verzadigd is. Het zet zich niet vast in ons lichaam en ook niet in de aderen. Daarnaast heeft kokosvet een antivirale en schimmelbestrijdende werking. Kokosvet kan tegen hoge verhitting, en daarom is het geschikt om mee te frituren.

Roomboter (ghee)
Roomboter kan verhit worden, en bestaat voornamelijk uit verzadigd vet. Omdat roomboter vloeibaar is bij lichaamstemperatuur, blijft het merendeel van de vetzuren niet in het lichaam achter.

Roomboter is lichter verteerbaar wanneer de melkeiwitten eruit gehaald worden. Door roomboter te verhitten stollen de eiwitbestanddelen, en die zijn dan makkelijk te verwijderen. Wat overblijft is puur botervet. Dit is een oplossing voor mensen met een lactose-intolerantie, want ook de melksuiker (lactose) verdwijnt hiermee uit de roomboter. Deze boter wordt geklaarde boter of ghee genoemd, en kun je heel eenvoudig zelf maken.

Tags: boter ghee kokosolie lactose-intolerantie olijfolie


Er zijn nog geen reacties.
Laat een reactie achter
 

Volg mij ook via:

FacebookTwitterPinterestInstagram

Over genieten zonder allergie

ProfilePic
Welkom! Op Genieten Zonder Allergie vind je eenvoudige recepten, fijne producten, leuke adresjes en tips voor een gezonde en allergievrije lifestyle. Inspiratie waar je blij van wordt!

Volg mij ook via facebook


Categorieën

Inspiratie Adresjes Leven met een voedselallergie Eivrij Fructosearm Glutenvrij Koemelkvrij Lactosevrij Notenvrij Pindavrij Sojavrij Tarwevrij Kerst Recepten Fructose-intolerantie Lactose-intolerantie Mama en kind Voeding Boeken Verzorgingsproducten Speelgoed

Aanmelden voor de nieuwsbrief