Review: 100% Puur

Review: 100% Puur

14 mei, 2016 16:30

Gezond eten met het hele gezin

De auteur van 100% Puur, Dayenne Bos, is net als ik natuurvoedingsadviseur en heeft een eigen foodblog. Jarenlang had ze allerlei gezondheidsklachten, tot ze drie jaar geleden haar voedingspatroon omgooide. Ze ging meer natuurlijk eten en begon met de opleiding tot natuurvoedingsadviseur. Tijdens deze opleiding maakte ze kennis met de orthomoleculaire voedingsleer, waarop haar huidige voedingspatroon is gebaseerd. Naast natuurvoedingsadviseur is ze inmiddels ook orthomolecualir voedingstherapeut. Met dit boek wil ze mensen bewust maken van wat voeding met je lichaam en voor je gezondheid kan doen en inspireren om met het hele gezin gezond te gaan eten.

Honderd recepten voor elk moment van de dag
Om een verantwoord voedingspatroon op te stellen is het belangrijk om over enkele kennis van voedingsstoffen te beschikken. In het eerste deel van 100% Puur geeft Dayenne daarom korte uitleg over de verschillende voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen). Vervolgens introduceert ze een stappenplan naar een gezond voedingspatroon met enkele menuvoorbeelden. Haar uitgangspunt is dat iedereen gemakkelijk, snel en betaalbaar gezonde gerechten moet kunnen maken. De ruim honderd recepten – die vrij zijn van gluten, geraffineerde suiker en koemelk – in deel twee van het boek, bieden inspiratie om op elk moment van de dag iets gezonds en lekkers op tafel te zetten.

Van glutenvrije pannenkoekjes tot zuivelvrije cheesecake
Het hoofdstuk ‘Ontbijt’ kent ruim twintig recepten, van glutenvrije pannenkoekjes, ontbijtkoek en muffins tot jam en brood. In ‘Lunch, soep & salades’ geeft Dayenne inspiratie voor een gezonde lunch zonder brood. Van ei-spinaziemuffins en quinoasalade tot groentepannenkoekjes en soep. ‘Diner’ bevat ruim dertig recepten voor een voedzame en makkelijke maaltijd. Van hartige taart en stamppot tot frietjes, pizza en pasta. In het hoofdstuk ‘Taart, cake & toetjes’ laat Dayenne vervolgens zien dat ook taart niet ongezond hoeft te zijn. Ze deelt recepten voor onder andere brownies, zuivelvrije cheesecake, avocadotaart, kruidnootjes en koekjes. ‘Desserts & chocolade’, ten slotte,  bevat enkele toetjes en inspiratie voor gezonde bonbons.

Fijne inspiratiebron bij voedselallergie
Alle recepten in 100% Puur zijn eenvoudig te maken. Dayenne gebruikt in de bakrecepten fructoserijke zoetmiddelen, maar die zijn voor mensen met een fructose-intolerantie vaak eenvoudig te vervangen door een fructosearm zoetmiddel zoals rijststroop. De aanwezigheid van allergenen (ei en noten) en graanvrije (Paleo) recepten worden aangeduid met icoontjes. Daarnaast wordt ook aangegeven of het recept geiten- of schapenzuivel (lees: lactose) bevat. Dit is heel eenvoudig te vervangen door amandelmelk of rijstemelk, waardoor dit boek ook geschikt is voor mensen met een lactose-intolerantie. Bij mij zijn vooral de hoofdstukken ‘Ontbijt’ en ‘Taart, cake & toetjes’ - de bakrecepten- favoriet.  Aan de opmaak van het boek had wat meer aandacht besteed mogen worden, omdat er hier en daar wat slordigheden in zitten. Zo staan er enkele icoontjes door de titel van het recept en had het hoofdstuk ‘Taart, cake & toetjes’ ‘Taart, cake & koekjes’ moeten heten. Maar het is zeker een fijne inspiratiebron voor wie gezond wil gaan eten, én voor mensen die vanwege een voedselallergie of –intolerantie glutenvrij, (geraffineerde) suikervrij, koemelkvrij en/of lactosevrij moeten eten.

Tags: dayenne-bos kookboek natuurvoeding

Er zijn nog geen reacties.